Yleensä kaava on aina sama. Yrityksessä tiedetään, että markkinointi on tärkeää ja sitä pitäisi tehdä. Joku yrityksestä on hoitanut sitä omien töidensä ohella, mutta osaaminen ei ole riittävää tai aikaa on liian vähän.
Silloin käy klassiset! Epämiellyttävä asia häivytetään pois ”tärkeämpien” asioiden alta. Lopulta markkinointi saattaa olla satunnaista reagointia, hetken mielijohteesta toteutettua hakuammuntaa, joka pahimmillaan tekee jopa hallaa yrityksen brändimielikuvalle.
Tämä on inhimillistä ja kyllä – jopa me markkinoijat itse joudumme tekemään rutiineja, jotta oma markkinointi tulisi tehtyä. On se vain niin paljon hauskempaa tehdä niitä asiakastöitä!
Jossakin kohtaa yrityksen kasvaessa mielessä voi käydä oman viestintä- tai markkinointiosaajan palkkaaminen. Kuten aina, palkkaaminen on ison kynnyksen asia ja kannattaa tarkasti harkita, että onko oma markkinointipäällikkö paras vastine rahalle.
Annas, kun avaan hieman asiaa!
Useimmiten tehtävään soveltuvilta hakijoilta löytyy journalistista taustaa tai kokemusta markkinoinnin parissa. Kuten kuitenkin tiedämme, harva näiden alojen edustaja osaa suvereenisti ja laadukkaasti tehdä kaiken vaadittavan suunnittelusta, sisällöntuotannosta (teksti, valokuvat, somepostaukset, digimarkkinointikampanjat, videotuotannot, nettisivut ja niiden päivitykset jne.) aina tulosten analysointiin ja sen pohjalta tapahtuviin kehitystoimenpiteisiin asti.
Markkinointipäällikön kustannus kuukaudessa on helposti viiden tonnin luokkaa, jos otetaan huomioon tehtävän keskipalkka ja sivukulut. Jos markkinointipäällikkö tilaa kerran kuukaudessa paikalle valokuvaajan puoleksi päiväksi, tekee yhden lyhyen videotuotannon ja ostaa vaikkapa digitaalisen markkinoinnin osaamista voi hinta pompsahtaakin jo pari tonnia lisää.
Usein PK-yritysten markkinointia eletään myös sykleissä. Välillä hommaa kasautuu yhden ihmisen hoidettavaksi liikaakin, jos vaikka tuotteen lanseeraus on käsillä. Jossakin kohtaa taas voi tuntua, että pitää keksiä tikusta asiaa, kun eletään suvantovaihetta.
Mitä, jos tämän kaiken voisi tehdä kustannustehokkaasti ja aina parhaan asiantuntijan toimesta – silloin, kun tehtävää on?
Tässä kohtaa herää tietysti huoli siitä, että kuinka paljon loputonta perehdyttämistä uusille tekijöille täytyykään tehdä. Kuinka he pysyvät mukana yrityksen arjessa ja tietävät, mitä milloinkin on meneillään?
Meidän ratkaisumme on markkinointikumppanuus. Pieni toimistomme ottaa käytännössä haltuun yrityksenne kaiken markkinoinnin, joka tehdään aina strategialähtöisesti. Se tarkoittaa, että alkuun tekemissämme strategiatyöpajoissa kirkastetaan teidän strategianne sekä meille, että vielä entistä hiotummaksi kokonaisuudeksi teille itsellenne. Määrittelemme yhdessä kanssanne viestintästrategian, teemme yhdessä markkinointisuunnitelman ja ryhdymme toteuttamaan sitä sovitusti. Olemme läsnä yrityksenne arjessa omana markkinointitiiminä aina, kun meitä tarvitaan. Toteutamme kaiken markkinoinnin vaikka avaimet käteen -periaatteella, jolloin yrityksen koko muu henkilökunta voi keskittyä omaan tekemiseensä.
Kokeneilta pitkän linjan tekijöiltä ei mene sormi suuhun, joten tekeminen on luotettavaa ja sujuvaa. Remmistä nostetaan aina paras osaaja, jolloin esimerkiksi videot ovat erittäin ammattimaisia, teksti on laadukasta, graafiset työt ovat yrityksen ilmeen mukaisia – ja brändiä myös kehitetään jatkuvasti. Hyötysuhde peittoaa ihan takuuvarmasti jokaisen yksittäisen markkinointipäällikön panoksen. Ja tuleepa se vielä yritykselle edullisemmaksikin.
Kenelle suosittelemme markkinointikumppanuutta?
Esimerkiksi kasvavalle tai kasvuhakuiselle PK-yritykselle, jolla ei ole talossa omaa markkinointiresurssia ja markkinoinnin ylläpito oman porukan voimin tuntuu jo pakkopullalta tai resurssien hukkaamiselta.
Vakituiseksi kumppaniksi yksittäiselle markkinointiassistentille tai viestintäihmiselle, jolla on liikaa tehtävää lautasellaan ja hän joutuu ostamaan palveluita jatkuvasti yrityksen ulkopuolelta.
Pienelle yritykselle, joka haluaa panostaa markkinointiinsa helposti ja riskittömästi.
Meiltä löytyy vaihtoehto myös esimerkiksi sosiaalisten medioiden ja digimarkkinoinnin kumppanuudelle. Kysy lisää!